Sunday, June 8

.. زاد المحتـار , في الفـواكـه و الخضـار ..

لطالما كنت خارج "الوطن" , اعيش و اتعايش ..و اليوم بعد عودتي إلى "الوطن" , تغيرت لدي كثيرٌ من المفاهيم و التفضيلات , لربما يستغرب البعض أن عرف أن منها وجهة نظري عن (الخضار و الفواكه) ..بالرغم من أنني كنت بالخارج , إلا أن الثمار الزراعية لطالما كانت مبهجةً للنظر ,فاتحةً للشهية , تحمل أعلى معايير الجودة .. إلا أن أمي كانت تقنعني دائماً بأن (ثمـار
الوطن) من فواكه و خضروات , هي بالتأكيد الأفضل ؛لإنها من خير البلد , و ترابه (بلاش سيرةالتراب .. مش هـ اِخلص) ..و بحلول الصيف و عودتنا كسائر المغتربين , تعود لتصدم بأعلى معايير الجودة و النظافة في كل شيء (طبعاً العكس!) , لكن كانت أمي تطمئنني , بأن في الشتـا الخضار
حاجة تانية بقى و على أصوله ... ( ابتلع النصيحة في صمت .. ولا اتكلم .. ها اقول ايه ..؟!) ..اليوم و بعد استفراري هنا .. في "الوطن" , و معاصرتي للفصول الأربعة .. لم أجد فرقاً يذكر في الجودة .. (هيا هيا .. نفس الحاجة) .. (هـوا
أصلاً في حاجة اتغيرت سواء تربة , ولا مبيدات , ولا مية , ما كله واحد .. ) ..اليوم أيضاً أصبحت اتبضع بنفسي .. و اشتري (خضاري , و فواكهي) ..و بنظرةٍ سريعة على "سوق الخضـار" أو على "عربيـات الكارو , بتاعت التوصيل
للمنازل" .. نجد ما نجد في الثمـار ...
:
:
:
:
البقيـة تأتي قريبــأً .. في الكتـاب :)

4 comments:

Anonymous said...

عندك حق والله يا رؤى انا مش عارفه ايه اللى حصل من زمان لدلوقتى...جدتى و مامتى دايما بيقولوا ان الخضار و الفاكهه زمان كان ليهم طعم و رائحه..سبحان الله لما كنا فى السعوديه كانت الحجات كلها مختلفة و فعلا حتى الحاجات المستوردة من مصر فعلا زى ما انتى قولتى غير الموجودة هنا خاااااااااالص.....بس الحمد لله على كل شىء برضه احنا احسن من ناس و بلاد كتير

The Pirate said...

من كتر كلامهم عن زمان حسيت انهم بيتكلموا من 500 سنة مش من 50 او 60 سنة

بجد ده كلام اساطير
شئ لا يصدكه عكل

انا باسمع الكلام ده زي الف ليلة وليلة

انا في السعودية كنت ما باكلش الا برتقال مصري

هنا بطلته خالص

بجد ليكي اسلوب السخرية من الواقع بطريقة جامدة

استمري

Anonymous said...

You i like all your blogs ,i don't know what to say but it's all true :S but plz Ro2a next time write on anything nice in here cuz i need something good to stick to :)
Keep Up!

Lina ElShaarawy said...

ياهلا ياهلا

اولا انا اختلف عنك قليلا

لانى عشت طفولتى المبكره
المبكره اوى لغايه 4 سنين كده فى مصر
بعدين سافرت

احب اقولك ان افتكر
طشاش يعنى
الخيار بتاع الشتا
والفراوله الى كانت ببتقعد اسبوعيين فى اواخر ابريل وتمشى
والمشمش الى كان له ريحه
اى والله كان له ريحه
بمجرد ما المشمش يطلع تلاقى ريحتو ملت الشوارع والبيوت
مشمش اليومين دول حاطط ديودرونت مزيل رائحه العرق

و بلاش تفكرينى بالبطيخ
والموز
اه
ياليت الشباب يعود يوما

واما سافرت بره حسيت ان الاكل مالوش طعم

نظرا للجوده الى اتعودت عليها

وبعدين اعتدت عليها

وكنت بستنى انزل مصر عشان اكل البطيخ بتاعنا عشان البطيخ هناك عطشان عشان ماشربش من النيل
بقى

المهم يا سيدتى

انا فضلت على كده لغايه ماتلاشى الفرق بين هنا وهناك
وبعدين اصبح هناك افضل من هنا

ماعرفش ايه حصل بس بجد كل حاجه فى النازل

لنا الله